19 november 2012

AGP:s limpa

Mina recept har inte gått in på Hitta recept under 2013. De utreder. Sök MatSkap på www.matskap.blogspot.com

AGP är alltså den skickliga matjournalistem Anna-Greta Persson i Sydsvenskan som lärde mig mycket om mat. Det här brödet har jag inte på pränt och minns kanske inte allt rätt. Det brukade bli små bulliga limpor som inte smulade. Det recept jag fick ihop nu har kanske mindre mjöl men det blir härligt elastiskt och rensmakande.

Jag gjorde bara en liten sats för hand med en deggaffel för att få  det lätt i konsistensen. Förr gjorde jag alltid bröd i köksmaskin och då får man passa sig så att det inte blir för hårt och vara försiktig med mjölet. Är man perfektionist så vet man att degen arbetas för snabbt i maskin och inte hinner utveckla långa glutentrådar. Men som dubbelarbetande har man inget val och är så glad om man hinner baka bröd någon gång.

AGP:s limpa 
AGP:s LIMPA 
2 1/2 dl mjölk
2 1/2 dl vatten
50 g jäst eller mindre 
1 tsk salt
6 dl rågsikt
5-6 dl vetemjöl
1/2 tsk kummin (mitt tillägg, kan uteslutas)
 
Ljumma degspadet och rör ut jästen i det. Tillsätt kryddor och rågsikt och rör degen slät. Rör nu ner vetemjöl lite i sänder tills det blir en luftig deg. Jäs till dubbel storlek vilket går ganska fort. Man kan då arbeta ner degen ett par gånger så att den får jäsa lite längre. Om man använder mindre jäst blir ju jästiden längre och brödet kanske godare. 
 
Rör ner degen i bunken och arbeta den sedan lätt på bakbordet. Den här satsen är lagom till två knubbiga levar.
 
Jäs bröden tills de verkar luftiga men inte hunnit säcka ihop, kanske 20 minuter.
 
Grädda i 200 grader 30-35 minuter ganska långt ner i ugnen (fals 1 eller 2).
 

 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar