10 november 2012

Emelias sockerkransar

Drömmar ska man vara rädd om. Min dröm om barndomens bästa småkaka  förbleknar inte men jag tyckte jag skulle vara nöjd med dem som jag kallade moster Almas sockerkransar. Så hittade jag i gömmorna ett gammalt recept som verkar ännu bättre. Almas namn är redan upptaget. Hennes syster Emelia som var min farmor får ge namnet.

Farmors kransar var i verkligheten mycket magrare men receptet får gottgöra henne (stadsbon) för att ingen kan visa upp hennes fina recept på isterband och medvurst. De har troligen aldrig varit nerskrivna. Däremot började hon på äldre dar göra julostar till hela familjen. Då var hon noga med att jag skulle titta på. Och den drömmen har jag kvar, att göra egen ost. När jag var som mest ivrig upplyste en upplyst lantbrukarhustru mig om att det skulle bli svårt att hitta mjölk, för den bör inte komma från kor som matats med ensilage vilket är vanligast idag. Någon som vet?

Så låt oss njuta av en ny krans, kanske julkaka. Med eller utan pärlsocker. Nästan lika god utan socker. Den är alldeles för läcker för att hinna bevisa att den är hållbar.

Emelias sockerkransar
 
EMELIAS SOCKERKRANSAR
 
50 st
2 dl vispgrädde



6 dl vetemjöl
100 g smör

25 g jäst
pärlsocker, kan uteslutas 
 
Smula jästen i degbunken. Häll på lite av grädden och rör ut jästen. Slå i resten av grädden och rör ner hälften av mjölet till en jämn deg. Den ser nu ut som en pajdeg. Låt degen stå i rumstempedratur och jäsa 2-3 timmar. Nu ska smöret  och nästan allt mjöl arbetas in. Låt smöret stå framme ett par minuter först, men det får inte bli  för kladdigt. Spara lite mjöl till utbakning.
 
Arbeta degen lätt på bakbordet. Rulla ut längder som formas till ringar. Doppa ringarna i pärlsocker och lägg dem på bakplåt.
 
Grädda i 225 grader 8-10 minuter tills de blir lätt ljust bruna. Eftertorka som skorpor i ca 100 grader och med ugnsluckan på glänt.

Kommentar: Jag var slarvig och fick bara ihop 40 kransar. De blir kanske  läckrare om man har tålamod att göra dem mindre, men jag är nöjd ändå.

Jag har tidigare haft ett snarlikt recept på sockerfria kransar, men här ska degen jäsa mycket längre, vilket måste ge mera arom.

Den sockerfria kakan blir väldigt läcker.

 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar