25 november 2012

Får i kål

Lammsäsongen är ju inte slut än, men jag har redan börjat använda mina frysta bitar. Bringan har ju mycket fett och kan vara lämplig att använda först så att frystiden blir kort.

För att vara försiktig med starka ord måste jag åtminstone säga att jag tycker Får i kål är väldigt gott. Jag fick det ofta som barn och tyckte om det då också. Delvis påverkar ju föräldrarnas inställning men receptet är värt ett provkok.


Får i kål

Jag fick en idé vid första koket i år. Om den gör nytta kan jag inte bevisa. Jo, jag kokte upp köttet så att det just började avge lite skum. Då hällde jag av spadet och hällde på nytt vatten. Kanske lite av den kraftiga lammsmaken försvinner. Det verkade så bra att jag upprepade proceduren vid nästa kok.


FÅR I KÅL
 
Grundrecept ur Vår kokbok:
3/4 kg lammkött med ben av bringa eller bog
4 dl vatten
1/2 msk salt
10 vitpepparkorn
1 lagerblad (utesluter jag)
1/2 - 1 vitkålshuvud, ca 1 kg
persilja (utesluter jag)
 
Koka upp köttet (ev 2 ggr) skumma och tillsätt salt och peppar. Koka 30 minuter. Tillsätt vitkål skuren i stora bitar. Koka ytterligare drygt 30 minuter.
 
Servera med kokt potatis. När jag kokar en liten sats fuskar jag och lägger potatisen överst i kokgrytan.
 
Och varför envisas jag med att utesluta persiljan som skulle varit mycket klädsam över portionen? "Mammas köttbullar" igen. Där min mamma växte upp  var det lång väg att ro  till affären och i den fanns ändå ingen persilja att köpa. Sedan var klimatet så hårt att odling var svår. Min mormor började sätta egen potatis när åskan hade slagit ner en gång och blottlagt jorden. Morötter gick också bra. Ett eller två får hade mormor på brödernas marker. Hon spann all sin ull och stickade alltid strumpor om hon kunde sitta och vila en stund.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar