26 februari 2014

Chilipeppar och purjolök

Hög tid att så årets chilipeppar och  kanske purjolök om man lägger tid på  sådant. Förra året köpte jag en ny ny sorts purjo  från Lindbloms som heter HALDOR. Den såg inte så märkvärdig ut på landet, ganska låg och behändig, men har varit enastående hela vintern. Jag stoppade den med jordklump i en kasse som jag förvarat på balkongen utan täckning. En svår vinter hade den väl fått en matta över sig. Resterna ser ut så här idag. Så fröna glest i en kruka. Blir bara små "pinnar" men de blir stora på friland. Toppa småplantorna ordentligt före utplantering. (Därom finns delade meningar).


Häromdagen bjöd jag på ägglåda med purjo och purjon smakade alldeles som färsk, mjäll. Publicerad 2012-11-02.

Jag hörde att kejsaren av Indonesien (finns det en sådan?) hade 12000 (tolvtusen) chiliplantor i odling. Uppgiften gäller modern tid och ingen saga. Och varför? Vi vet att chilin är inflammationshämmande och jag har börjat använda den allt mer. Hemkommen efter åtgärdad spottsten stoppar jag en halv torkad chili i "allting". I går blev det stekt aubergine panerad i egna chiliflakes. Den torkade pepparn är svag i smaken men det är roligare att använda egenodlad sådan än nyköpt färsk. Dessutom är den dekorativ på ett snöre i köket.



I början av bloggen finns en tydlig beskrivning av chiliodling på fönsterbrädet. (2012-02-11) Förra sommaren var ju varm och då klarade sig plantorna bra på friland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar